Czy fotograf dzisiaj potrzebuje dobrego marketingu? Ależ owszem! Nie brakuje przecież przepięknych zdjęć na popularnych portalach społecznościowych, a zwykły smartfon z dobrą kamerką potrafi zdziałać cuda, więc w teorii każdy może zostać fotografem – amatorem! Tym bardziej, profesjonaliści potrzebują wybić się ponad amatorów, a ponadto – zdobyć przewagę nad konkurencją.
Marketing fotografa dzisiaj zaczyna się w sieci. Nie jest to nic odkrywczego. Ale to ważny punkt zaczepienia. Przede wszystkim, fotograf powinien zacząć od dodania swojego biznesu do popularnej wyszukiwarki – łącznie z godzinami pracy oraz możliwością oceny i komentowania swoich usług. A do tego niejednokrotnie przysługuje się profesjonalnie zbudowana strona internetowa, zawierająca prawdziwe portfolio zdjęć wykonywanych na zlecenia. Im bardziej interaktywna strona, tym większa szansa, że użytkownicy internetu zostaną na niej dłużej – i sprawią, że strona znajdzie się na wyższych pozycjach wyszukiwania, a to z kolei przysporzy się znalezieniu większej ilości klientów zainteresowanych określonymi usługami.
Czy strona internetowa to już wszystko?
Absolutnie nie, oprócz strony internetowej ważne są teksty na niej umieszczone – zarówno te, które widzą użytkownicy, jak i te, które mają być widoczne przede wszystkim dla robotów, które dzięki temu będą obliczać, na jakiej pozycji taką stronę umieścić. SEO fotografa powinno być dopasowane do regionu działalności oraz zawierać słowa klucze najczęściej wpisywane przez potencjalnych klientów.
Czy fotograf może sam opracować własne SEO?
W teorii tak, bo nie brakuje narzędzi – darmowych oraz płatnych – dzięki którym fotograf-analityk mógłby sobie poradzić z tym zadaniem, ale w praktyce znacznie lepiej jest oddać takie sprawy w ręce doświadczonych specjalistów. Narzędzia seo dla fotografa mogą zapewnić pewien sukces, ale zawsze można zaprezentować się jeszcze lepiej. Udowodniono, że klienci najchętniej korzystają z trzech pierwszych linków, które zobaczą pod polem do wpisywania swoich słów kluczy. Stąd niezmiernie ważne jest, aby dopasować SEO tak, by wypaść w rankingu stron jak najwyżej – w warunkach istotnych dla fotografa jak i jego potencjalnych klientów.
Czy fachowe usługi zrobią robotę za siebie?
Podobnie jak strona internetowa będzie lepszą wizytówką dla fotografa niż karta biznesowa, tak też warto zadbać o zaprojektowanie swojej marki. Zapewnić hasło przewodnie, rozpisać wyraźnie usługi, przedstawić doskonale prezentujące się przykłady swoich prac i zadbać o właściwą reklamę, przekonującą klienta i mówiącą samą za siebie. Jeśli mowa o windowaniu strony wyżej w rankingu, to w zasadzie nie promuje się tyle usług fotografa, co jego markę. Pozycjonowanie marki to sedno sprawy, razem z usługami chcemy sprzedać klientowi także wrażenie doskonałości i zadowolenia z końcowych efektów, na które nie będzie się wręcz mógł doczekać. Najlepiej jest postawić na współpracę z doświadczonym specjalistą SEO, który przy okazji podpowie, jak można ulepszyć oferowanie swoich usług i zwiększyć potencjał marketingu swoich usług fotograficznych.