Fotografia produktowa to innymi słowy zdjęcia produktów na białym tle. Profesjonalna fotografia produktów ma ogromne znaczenie w e-commerce czyli wszędzie tam gdzie sprzedajemy przedmioty. Wykorzystamy ją więc również na portalach aukcyjnych czy w tradycyjnych publikacjach takich jak ulotki i katalogi. Ludzie podświadomie przykładają większą wagę do zdjęć produktów niż do opisów. Szukając czegoś w internecie to właśnie fotografie produktów są wizytówką naszej oferty.
W jakiej działalności pomoże mi fotografia produktowa
Praktycznie wszystko co nas otacza możemy sfotografować. Możemy tu wymienić kilka podstawowych dziedzin takich jak
- fotografia produktowa odzieży
- fotografia produktowa biżuterii
- fotografia produktowa makro
- fotografia produktowa kosmetyków
- fotografia produktowa galanterii
- fotografia produktowa akcesoriów
- fotografia produktów ze szkła lub metalu
To tylko niektóre z rzeczy jakie możemy przedstawić za pomocą profesjonalnych zdjęć produktowych.
Fotografia produktowa – cena
Prowadząc swój interes musimy zwracać baczną uwagę na ponoszone koszty. W przypadku fotografii produktów możemy mówić o inwestycji. Zdjęcia produktowe pozwolą nam na lepsze pokazanie naszej oferty co za tym idzie na większą sprzedaż i konwersję w naszym sklepie internet owym. Cennik fotografii produktowych nie jest taki sam u każdego fotografa. Spotykać możemy oferty nawet od kilku złotych za zdjęcie, kończąc na kilkudziesięciu złotych za jeden kadr. Z czego wynika tak duża rozbieżność? Przede wszystkim cena zależy od doświadczenia fotografa produktowego. Osoba dopiero zaczynająca swoją przygodę w zdjęciach produktowych, nie posiadająca portfolio i dużych umiejętności z pewnością będzie nas próbowała przekonać ceną. Jak w wielu przypadkach warto zastanowić się czy ta pozorna oszczędność zwróci nam się w postaci profesjonalnych zdjęć czy raczej obrazów niezachęcających do kupna. Z tego powodu jeśli szukasz sposobów na zwiększenie swojej sprzedaży lub na wyróżnienie się pośród konkurencji nie powinieneś oszczędzać na wizerunku. Z drugiej jednak strony warto rozważyć jakie zdjęcia potrzebujemy, ile mamy produktów i jaki budżet. Może się okazać, że wykonamy kilka zamiast kilkunastu zdjęć każdego produktu, które jednostkowo będą droższe jednak ich jakość zaprocentuje o wiele bardziej niż dziesiątki byle jakich ujęć.
Czym powinien cechować się dobry fotograf produktowy?
Fotografia produktowa to bardzo wymagająca dziedzina. Wiedza i doświadczenie to podstawy profesjonalnej fotografii produktów. Gdy szukamy fotografa produktowego, który wykona nam zdjęcia produktów warto na to zwrócić uwagę. Dodatkowo zobaczmy na ofertę. Jeśli fotograf zajmuje się wszystkimi dziedzinami to trudno aby był najlepszy w tej, na której nam najbardziej zależy.
Jak sprzęt do fotografii produktów wybrać?
Jak już wspominaliśmy fotografia produktów jest to dziedzina fotografii profesjonalnej, która wymaga zupełnie innego podejścia niż na przykład fotografia biznesowa. W studio fotografii produktowej znajdziemy profesjonalny sprzęt. Zaczynając oczywiście od wysokiej klasy korpusu aparatu wyposażonego w wysokiej rozdzielczości matrycę, poprzez bardzo ostre obiektywy, profesjonalne lampy błyskowe, na statywach i licznych akcesoriach kończąc.
W pracy studyjnej liczy się jakość a nie szybkość. Korpus aparatu powinien oferować możliwie najlepszą rozdzielczość i jakość zdjęć jednak nie wolno zapominać o obiektywie. Jest to oko każdego aparatu i nawet najlepszy nie zarejestruje ostrego zdjęcia w połączeniu ze słabym obiektywem. Najczęściej spotykane obiektywy do packshotów to stałoogniskowe szkła z zakresu 50-80 mm. Są one bardzo ostre, szczególnie w pracy z bardziej przymkniętą przysłoną co jest codziennością w fotografii produktów gdzie zależy nam na dużej głębi ostrości tak aby cały produkt był ostry i wyraźny. Lampy błyskowe są źródłem światła. To niezwykle ważny czynnik zdjęć produktowych. Temperatura barwowa profesjonalnych lamp błyskowych jest bardzo zbliżona do naturalnego światła co powoduje, że produkty na zdjęciach mają poprawnie oddane kolory, nie są zafarbowane na niepożądany odcień.